Kovács Margit keramikusművész 1977-ben bekövetkezett halála után egy-két évvel megjelentek a galériákban egy fiatal keramikusművész agyagfigurái. Úgy tűnt, a művészetszerető közönség szeretett volna valakit Kovács Margit helyére emelni. Valakit, akinek alkotásai ugyanúgy érzéseket ébresztenek az emberben, lehet őket szeretni, dédelgetni, gyűjteni...
Kovács Éva figurái alkalmasnak látszottak arra, hogy ezt a vágyat beteljesítsék, és betöltsék azt az űrt, amit a nagynevű előd távozása előidézett. Akkor, az 1970-es évek végén, amikor az addig edényeket, készleteket készítő fiatal művésznő első figuráival jelentkezett, talán maga Kovács Éva sem gondolta még, hogy a kedves, bumfordi, jobbára fehér színű fiú- és lányalakok ekkora népszerűséget hoznak majd a számára...
KOVÁCS ÉVA 1938. május 1-jén született Nyírcsaholyban. Szülei pedagógusok voltak, akik hat gyermeket neveltek fel: öt fiút és egy lányt. Éva, aki jó tanuló volt, eleinte orvosnak készült, hiszen művész nem volt a családban. A debreceni gimnáziumból érettségi után végül mégis Budapestre ment, hogy az iparművészeti főiskolán jelentkezzen. Egy későbbi interjúban elmesélte a felvételi vizsgán szerzett élményeit, azt, hogy hogyan sorakoztak mögötte a tanárok, míg ő a feladat megoldásában szorgoskodott. Ösztönösen tudta, mit hogyan kell megrajzolni, megformázni, és miközben a társai egyre fogyatkoztak körülötte, ő mind jobban igyekezett, és végül felvételt nyert.
Másodévben választotta ki a kerámia szakot, ahol Borsos Miklós és Csekovszky Árpád lettek a mesterei.
1962-ben, a diploma átvétele után a kispesti Gránitgyár tervező iparművésze lett. Nem sokáig, mert hamar rádöbbent: nem elég új és új ötletekkel előállni, szembe kell néznie különféle emberi gyengeségekkel, irigységgel, szakmai féltékenységgel is. A biztos megélhetés helyett ezért 1966-ban a bizonytalan önállóság mellett döntött, ami óriási kihívás volt egy kezdő művész, ráadásul egy nő számára, akinek a nevét szakmai berkekben akkor még alig ismerték.
Thököly úti, első műtermében sokáig egyedi, korongozott edényeket, vázákat, kávés- és teáskészleteket készített, melyek díszítésében, mázazásában változatosan alkalmazta a gránitgyárban tanultakat. Hiszen arra remek lehetőség volt az az iparban eltöltött néhány esztendő, hogy kiismerje magát az égetési technikák és a mázak sokféleségében.
Első, korongozott figurális alkotásai is tulajdonképpen ezekből az edényekből nőttek ki, amikor az 1970-es évek végén, második önálló kiállításán a használati tárgyak közt megjelentek az első sakkfigurák, melyekkel azonnal nagy sikert aratott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése